Föräldrarådet Nyvångskolan i Dalby: Minnesanteckningar från högstadiegruppens diskussion vid Föräldrarådets möte 26/10-06

2006-12-03

Minnesanteckningar från högstadiegruppens diskussion vid Föräldrarådets möte 26/10-06

1) Schemat är mycket pressat på många håll med en hel del väldigt korta raster. Ronny C. har pratat med Per Ola Birgersson, som lagt schemat, för att se om man kan lätta upp det lite till våren. Så småningom (kanske redan nästa läsår) hoppas man kunna gå över till längre lektionspass (60 min) och att avskaffa halvklasserna till förmån för mindre helklasser (20 elever/klass). Detta skulle avsevärt förenkla schemaläggningen och ge dagarna en lugnare struktur. En förutsättning är dock att man fortfarande har resurser för att stötta de elever som behöver extra stöd.
2) Några elever som var på utbildning i Stockholm tillsammans med andra, f.f.a. gymnasieelever, har uppsnappat leken Killer, som de gärna skulle vilja ”införa” på Nyvångsskolan. I denna lek ska deltagaren ”mörda” en viss annan deltagare, t.ex. genom ”halshuggning” (röd tejp på halsen) eller mörbultning (med matsked). Föräldrarådet ställer sig KLART NEGATIV till detta.
3) Vissa klasser har mycket läxor och en del föräldrar upplever att eleverna inte hinner göra något annat än att läsa läxor efter skolan. Speciellt när det ges läxa från en dag till nästa upplevs detta som jobbigt. I samband med en utbildningspolitisk plan som ska tas fram för Lunds kommun ska Nyvångsskolan under läsåret utarbeta en läxpolicy. Varför har man läxor? Kan läxor bidra till segregeringen i samhället genom att elever har olika möjligheter att få hjälp hemma?
4) Speciellt (?) sjuorna upplever proven som jobbiga och att det blir mycket prov ”på en gång”. Principen är att det max får vara två prov under samma vecka och inte mer än ett prov samma dag. Det finns ”provpärmar” där lärarna för in datum för sina prov. Förutom i lärarrummet ska dessa pärmar finnas i biblioteket, tillgängliga för eleverna. Tyvärr glömmer lärarna ibland att föra in prov i pärmarna i biblioteket. Fr.o.m. nästa läsår hoppas man ha inför digitala provpärmar, som är lättare att hålla aktuella. Det är dock viktigt att sjuorna vänjer sig både vid läxor och prov, men man bör börja skapa dessa rutiner redan på mellanstadiet. Redan nu upplevs detta olika av elever från olika mellanstadieskolor och klasser beroende på t.ex. hur mycket läxar man haft i sexan.
5) Maten räcker inte alltid. När det är populära rätter, som t.ex. chicken bits, kan dessa vara slut när de klasser som äter sist kommer till matsalen. Anledningen är att elever som kommit först ätit en rejäl portion, kanske t.o.m. med bara chicken bits och mycket litet ris, eller vad som nu serverat till. Man diskuterar att begränsa antalet t.ex. antalet chicken bits, köttbullar etc. per portion. Begränsningar kan dock bli ganska orättvisa eftersom behovet skiljer sig ju avsevärt mellan olika elever. Här finns ju förskoleklasser och nior! Ett förslag är att ställa fram en ”demonstrationstallrik” där lämplig mängd av samtliga delar av lunchen är upplagda. Däremot vill man inte begränsa möjligheten för eleverna att ta ytterligare en portion. Dessutom bör man t.ex. under mentorstid ta upp matkultur och vikten av att rätt kost. Kanske kunde man bjuda in en idrottsidol som pratar om detta och sambandet mellan kost och idrottsprestationer.


Bodil Enoksson, mamma till en pojke i åttan